Lesson 3 : Space and lines notes

Notes pada staff boleh jadi space notes atau lines notes. A Space note is any note which rests within a space of the staff without crossing over a line. Sementara line notes pula ialah, any note split through the middle by line. Rujuk rajah. Sorry, i don't know how to put the definition in bahasa. English delivers the meaning better than i could give in bahasa.

Lines notes pada staff dari low to high

Space notes pada staff dari low to high

Line notes dan space notes boleh berada pada staff serentak. Dan sebenarnya kalau mengikut susunan, mereka berada selang seli antara satu sama lain. For sure they will do. Togetherness! Rujuk rajah dibawah ini


Dan seperti yang telah diberitahu dalam lesson 1, note-note ini diwakili oleh 7 alfabet ABCDEFG. Berikut adalah alfabet yang digunakan bagi mewakili space dan line notes : 


Space note diwakili alfabet F, A, C, E


Line notes pula diwakili oleh alfabet E, G, B, D dan F. For mnemonics boleh consider "Every Good Boy Does Fine". Jika kedua-dua line dan space notes diletakkan pada staff secara bersama, ia akan membentuk susunan seperti pada rajah berikut

Figure 1

Bagaimana menggunakan note-note ini untuk gitar? Sebenarnya note yang ada pada figure 1 bercampur diantara String E, A, D, G dan B. Untuk dipraktiskan pada gitar mungkin sukar. Jadi saya telah asingkan note - note tersebut mengikut string.

Note untuk String E (String 1)

Note untuk String B (String 2)
Note untuk String G (String 3)
Note untuk String D (String 4)
Note untuk String A (String 5)

Note untuk String E (String 6)

This entry was posted on Wednesday 25 December 2013. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Leave a Reply